Vytváranie neporiadku nás nabáda ku kúpe?

Exemplárny príklad manipulácie s našou mysľou sa odohráva v obchode s oblečením. Všimli ste si poukladané tričká a medzi nimi nedbalo hodené iné tričko, ktoré tam nemá čo robiť? Možného vinníka by sme mohli hľadať v uponáhľanom zákazníkovi, ktorý potom, ako si vyskúša vec a zistí, že mu nesedí, hodí tričko medzi ostatné. Napadá vás aj niečo iné?

Vytváranie neporiadku nás nabáda ku kúpe?
Vytváranie neporiadku nás nabáda ku kúpe? (Zdroj: Unsplash.com)

Čo ak predavačka, ktorá kolekciu ukladala, zámerne umiestnila tričko tam, kam nepatrí? Nejdeme rozširovať opis podozrivých páchateľov. Riešenie je pri tomto často viac ako jednoduché – kontrolovaný neporiadok nabáda zákazníkov mladších ako 21 rokov, aby si danú vec kúpili, hoci ju nepotrebujú. Pretože ich rovesníci nosia niečo podobné, je v kurze a pomôže im splynúť s davom dobre oblečených ľudí.

Je tomu naozaj tak? Pozrite sa, čo na to hovoria odborníci. „Časť mozgu zodpovedná za posielanie nervových impulzov, nie je v mladom veku úplne vyvinutá a preto nedokáže zaručiť kontrolu proti rýchlemu rozhodnutiu si vec kúpiť.“ Prichádza s odôvodnením univerzitný profesor medicíny Mark Fenton.