Čo dokáže kolektív, keď sa zomkne

Každý z nás sa chce doma cítiť bezpečne. Základom sú preto kvalitné a odolné dvere, ktoré vydržia aj nápor dlhých rokov. DEFENDOOR je značka, ktorej tím sa zomkol, odišiel z nadnárodnej korporácie a tvorí nový výrobok na trhu, pretože sa namiesto “modernej” masovej výroby chcel sústrediť na kvalitu svojich produktov a trhový dopyt. Značka sa zaoberá výrobou bezpečnostných a protipožiarnych dverí, ktoré vytvára presne podľa požiadaviek zákazníkov.

Ako sa trefne hovorí, veľká loď sa otáča ťažšie ako malá. A v prípade biznisu to platí dvojnásobne. Veľké nadnárodné korporácie majú svoje zaužívané pravidlá a postupy, ktoré musia zamestnanci dodržiavať. Schvaľovacie procesy musia putovať cez ruky veľkého množstva jednotlivcov, a tak celý proces trvá oveľa dlhšie ako v prípade menších firiem, ktoré majú oveľa menej pracovníkov a nepotrebujú schvaľovať rozhodnutia reťazovo, prípadne cez zahraničie. Veľké korporácie tak síce dosahujú obrovské tržby, ale nedokážu na požiadavky trhu reagovať tak pružne ako si to vyžaduje. Vypracovanie plánu inovácií, jeho schválenie množstvom poverených pracovníkov a následné odsúhlasenie objednávok a samotná realizácia môžu trvať aj celé mesiace. Ak však príde vynikajúci návrh v malej slovenskej firme, jeho realizácia je možná v oveľa kratšom čase. Menej zamestnancov, znamená možnosť flexibilnejšie reagovať na požiadavky zákazníkov a prispôsobiť sa aktuálnym trhovým podmienkam.

Z dobrých časov k horším

Svoje o tom vedia aj odborníci pod značkou DEFENDOOR. Tím odborníkov bol kedysi súčasťou nadnárodnej firmy, ktorej sa po dlhšej dobe zmenilo vedenie. A nielen to. S novým “šéfstvom” prišla i rozdielna filozofia biznisu. Hoci dovtedy firma napriek viacerým akvizíciám fungovala bez organizačných zmien a jediný rozdiel spočíval v zápise nového majiteľa do Obchodného registra, hardvérová spoločnosť sa rozhodla pre rozsiahlejšie zmeny ako jej predchodcovia. Podľa bývalých zamestnancov malo vedenie nie práve ideálny spôsob predstavy o fungovaní výroby. Nezaujímali ich inovácie, ktoré by mohli poskytnúť slovenskému trhu a zákazníkom, ktorí sú známi práve tým, že radi skúšajú nové veci. V útrobách spoločnosti začala panovať byrokracia a zbytočná administratívna záťaž zamestnancov v podobe množstva porád, vypĺňania tabuliek a zbytočne zdĺhavých schvaľovaní jednotlivých krokov, ktorá nedovoľovala, aby spoločnosť napredovala. “Uskutočnili sa tri akvizície, pri všetkých som pôsobil ako produktový špecialista vo firme. Zmenilo sa vedenie, a filozofia biznisu, ktorá bola natoľko odlišná, že sme mali na veci rozdielny pohľad. Prichádzali nezmyselné rozhodnutia nákladov a správy, zbytočne veľká administratíva, ktorá iba zaťažovala zamestnancov, a nedodržiavali sa termíny dodania, ktoré reálne ovplyvňovali fungovanie firmy,” hovorí Rastislav Lajčák, produktový špecialista značky DEFENDOOR. Ako dodáva, chcel ísť skôr cestou inovácií a počúvať potreby zákazníkov. To sa mu ešte pred zmenou riadenia spoločnosti darilo. Naplánoval viacero zmien, ktoré sa však po zmene podmienok nakoniec neuskutočnili a on strácal nielen kontakt s fabrikami a klientmi, ktorý je dôležitý pri dojednaní výhodných podmienok pre výrobu, ale namiesto toho musel absolvovať každý deň množstvo zbytočných porád a napísať niekoľko reportov. Firma sa totiž sústredila na dodávku rovnakého produktu na globálny trh, vďaka čomu znížila náklady a snažila sa maximalizovať zisk, lenže už nebola schopná reagovať na novinky na trhu, ktoré klienti neustále očakávajú, keďže doba je rýchla a technika napreduje míľovými kroky každý mesiac. Pri tvorbe bezpečnostných a protipožiarnych dverí to platí rovnako. “Neboli schopní splniť požiadavky zákazníkov a ich predstavy o produkte a termíne, a to bol zásadný problém,” dodáva R. Lajčák. A nebol jediný.

Odchod a nový začiatok

Viacerí odborníci a špecialisti v odbore sa s takouto filozofiu zamestnávateľa nestotožňovali a preto sa rozhodli odísť. Nevymenili však jednu korporáciu za druhú, ale spoločne začali budovať firmu, ktorá je viac flexibilná a počúva požiadavky aj slovenských zákazníkov. A neboli jediní, podobný scenár odchodov z korporácie sa konal v Českej republike i Poľsku. Nešlo pri tom len o odborníkov a špecialistov z výroby ale aj viacero riadiacich pozícií.

V súčasnosti pracuje pod značkou DEFENDOOR patriacou pod firmu Ecom Invest trinásť ľudí, pričom väčšina z nich prešla z predchádzajúcej firmy. Svoje dlhoročné skúsenosti zúročili pri tvorbe vlastnej značky, vďaka ktorej chcú pokryť dopyt po výrobkoch, ktorý sa na trhu vytvoril a stále tvorí. Keďže počet zákazníkov neustále rastie, spolu s nimi sa začal rozširovať aj kruh zamestnancov, ku ktorým pribudli nejakí nováčikovia. Značka dbá najmä na kvalitu a odbornosť vyrábaných bezpečnostných a protipožiarnych dverí. “Ponúkli sme fabrikám návrh, ako by sme chceli veci robiť, oni nám to dodali a dnes z nich máme významných dodávateľov,” objasňuje Rastislav Lajčák. Svojim zákazníkom tak prináša odborné a technické riešenia presne na mieru. A nejde len o návrh a výrobu dverí, ale aj ich dodávku, inštaláciu, záručným a pozáručným servisom, predprojektovou prípravou stavieb so súvisiacimi štúdiami, vrátane leteckého monitoringu a inšpekcie. Značka zároveň prináša i poradenstvo ohľadom informácií aké normy musia spĺňať protipožiarne dvere a ako si správne vybrať tie bezpečnostné.

Stali sa dodávateľom zvučných projektov

Dnes značka realizuje výrobu a dodávanie nielen pre jednotlivcov, ale aj pre správcov budov, developerov alebo distribučné spoločnosti po celom Slovensku. Momentálne sa môže pochváliť výrobou pre veľké developerské projekty ako Južné mesto, Nido alebo Vtáčnik v Bratislave. “Momentálne sa nachádzame v jednaniach na viacero významných projektoch v Bratislave,” priznal Rastislav Lajčák.

Napriek úspechu, ktorý sa dostavil, firma rozhodne nezaspala na vavrínoch a snaží sa rozširovať svoje portfólio produktov i naďalej, aby úspešne dokázala plniť nové požiadavky zákazníkov a udržala si dobrú pozíciu na trhu konkurencie.

Nie sú jediní

Na Slovensku existuje viacero prípadov, kedy zamestnanci opustili fungujúce veľké spoločnosti a rozhodli sa založiť si vlastný biznis. Jedným z nich je aj Pavel Pribiš a Jana Escher, ktorí si pred dva a pol rokmi založili spoločnosť Boataround. Spravili tak po odchode z najznámejšieho portálu na zajednanie ubytovania Booking.com. Boataround funguje obdobne ako platforma Airbnb. Objednať cez ňu možno jachtu na strávenie dovolenky, pričom v ponuke ich je niekoľko tisíc v najrozmanitejších prímorských destináciách.

Zo zahraničia je známy zasa príklad Howarda Schultza, ktorý je majiteľom siete kaviarní Starbucks. Vyrastal totiž v chudobných pomeroch a po tom, čo sa dostal z pozície obchodníka spoločnosti Xerox do Starbucks Coffee Company, chopil sa svojej šance a chcel predajcu kávy rozvíjať reštauračným smerom. Keďže mu to nebolo umožnené, z firmy odišiel a založil vlastnú značku Giornale. Nakoniec sa po dvoch rokoch zástupcovia Starbucks ozvali, či nechce značku kúpiť za 3,8 milióna dolárov. Neváhal, ponuku prijal a začala sa expanzia v Amerike a neskôr v Európe. Dnes sa majetok Schultza odhaduje na približne 2,9 miliardy dolárov.

Rastislav Lajčák, produktový špecialista značky DEFENDOOR

Text a foto: PR